Gå til hovedinnhold

Produkter

Nå har det jammen gått mange, mange år siden sist jeg blogget.

2013 var sist jeg var aktiv!

Men i dag var jeg på et inspirerende foredrag i næringsforeningen her i Nittedal og da ble vi oppfordret til å vekke liv i gamle blogger.

Jeg har jo aldri blogget så mye, trodde jeg, men hadde jo faktisk noen innlegg her.
Noen få.

Uansett, jeg tenker å skrive litt i ny og ne om ting jeg tror dere lurer på.

Det er mange som lurer, hva vil det egentlig si å kjøpe en digital fil?

Når jeg fotograferer tenker jeg ofte på hva jeg ønsker å uttrykke med bildet. Hva vil jeg at bildet skal fortelle?
Jeg ønsker selv å ha kontrollen på hele prosessen, fra shoot til ferdig produkt, men innimellom har jeg kunder som gjerne vil ha digitale bilder.

"Et digitalt bilde er et bilde som er framstilt fra et sett datamaskinlesbare tallverdier, det vil si som en digital bildefil. Digitale bilder kan både være bilder som er framstilt ved hjelp av dataelektronikk, for eksempel datagrafikk og digitalt fotografi, eller digitale og analoge bilder som blir vist ved slik teknologi, for eksempel på en skjerm eller papirutskrift."  Det står det på wikipedia!

Digitale bilder betyr altså bilder levert på minnepenn, mail eller via dropbox og andre måter å sende store filer på. Filen er i god oppløsning slik at man kan bruke den til print og til for eksempel sosiale medier og skjerm.
Jeg ønsker å finjustere farger og detaljer i bildet og levere et ferdig produkt, for eksempel på print i en nydelig ramme, montert i fine album eller annet. Men, jeg jeg må som sagt også levere digitale filer i blant. Det vil da si at bildet korrigeres opp mot en kalibrert skjerm. Jeg kan ikke garantere hvordan resultatet blir dersom kunden velger å printe bilder på egenhånd.

Jeg skjønner selvsagt at kunden ønsker digitale bilder. Bruksmulighetene er store og derfor koster også digitale filer litt mer enn bilder produsert på papir eller annet.
Jeg tilbyr allikevel pakkepriser på flere digitale bilder. Slik gjør det mulig å få mange av bildene etter en super fotografering, med familien, bryllupet eller av barna.

Husk bare at bilder som ligger på en minnepenn eller langt inni en datamaskin som aldri får se dagens lys, har en ganske liten verdi. Flott bilder bør få komme på veggen eller i et fint album, synes nå jeg:) Men det kan jeg skrive mer om neste gang.

Ha en fin kveld:)

Hilsen Lin




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nydelige Pernille - KONFIRMANT

Her er Pernille! Pernille var på besøk forrige helg  - en flott, høy og nydelig jente som skal stå til konfirmasjon til helgen. Vi fikk variasjon i bildene - med utefoto og i studio - akkurat i tide før regnet kom. Her er noen av bildene:

Konfirmant Astrid

Vinterbryllup - Heidi + Jørn

Vinterbryllup er vakkert...  Hvitt som glitrer Snø som knitrer Det er vakkert Alt er vakkert Det er vinter Heidi og Jørn  ble viet i Nittedal krk 25.februar 2012  med masse glede og i nydelig februarsol.  Bildene er tatt på Dal gård like ved kirken og utenfor festlokalene deres som ligger rett ved siden av fotostudioet til Studio LK. Tusen takk til brudeparet som lot meg dele disse øyeblikkene med dem...